Szeretnék elindítani egy kis sorozatot a Vietnámban található irdatlan mennyiségű moto.. (szóval ezek többnyire 100 ccm körüli robogók) ..-rokról. Vietnám mondhatni motornagyhatalom - vagy a negyvenmillió kismotor országa. Valószínűleg a világon egy kupacban itt található a legtöbb kétkerekű benzines szaladgáló.
A ’90-es évek elején óriási dolog volt, ha valaki birtokolt egy-egy Japánból átráncigált használt darabot, esetleg egy orosz Minsket vagy egy szlovák/lengyel Babettát. Akkor még autó is roppant kevés volt az országban, a legmenőbb kocsik közé a Lada Niva tartozott – természetesen kihajított visszapillantótükrökkel (erről később) és persze ismétcsak valami japán csoda.
Honda Dream/Superdream
Kezdjük ott, hogy más színben nem kapható, csak ami a képen látható. A vietnámi motorgyártás nincs még tizenöt éves sem, ezzel kezdett a Honda Vietnam 1997-ben. Mint a Zsiguli. Töretlenül gyártják, lényegesebb módosítások nélkül. Konzervatív családapák, parasztok és persze motoros taxisok (xe om) a fő használói, de gyakorta látni ficsúrokat is rohangálni enyhén módosított vagy éppen pöpecül csillogóra fényesített változatokkal.
A modellt előbb kezdték gyártani a malájok és a thaiok is. Kínai változata is létezik, azok a replikák azonban más fantázianévvel kerülnek forgalomba, mint pl. Loncin, Fashion és a legjobb: Hongda. Ezen behasaltam.
Néhány adat:
Tömeg: 95 kg
Hossz: 1860 mm
Ülés a talajtól: 772 mm
Tank: 3,7 l
Hengerűrtartalom: 97 cm3
Négyütemű, egyhengeres, léghűtéses blokk, 4, 41 Kw teljesítménnyel hétezres fordulaton. A váltó félautomata körváltó. Fogyasztása 2,5 l/100km körül alakul. Önindítós. Ezen a modellen a mai napig megtalálható a kosárnak való hely az első villákhoz erősítve. Ez a kiegészítő rendkívül praktikus, de mára kiment a divatból. A legújabb típusokon már a kialakított hely sincs meg, ahová opcionálisan föl lehetne szerelni egy kosarat. A ’fejlődés’ középső állomása egy kormány alá csavarozható, a Dreaménél valamivel kisebb kosár volt. Sajnos az ülés alatt igen kicsi a hely, egy esőkabát és egy várostérkép azért elfér, amik hasznos útitársak. Ez a motor kb. 160-170 ezer Ft-nak megfelelő dongért kapható Vietnámban.
Érdekes, hogy a viet neten sem igen találni ennek a motornak a történetéről, sokat (talán a mindennapossága miatt) annál inkább az itteni retro divatnak számító Honda Cub/Super Cub-okról, amelyekről legközelebb írok.